Schuldinfo jaarcongres 2021
“Naar een menselijke maat”

2. Van ‘weerstand’ naar samenwerking

Locatie/zaal
Tijden
-
-

"Wacht maar tot je zelf zoiets meemaakt!", "Waar bemoei je je mee?!" of "Dit kun jij toch wel voor me regelen?". Zomaar een aantal voorbeelden van vervelende dingen die cliënten tegen je kunnen zeggen. En natuurlijk, je bent wel wat gewend. En soms kun je je de boosheid en frustratie van een cliënt best goed voorstellen. Toch laten dergelijke uitspraken je niet koud. Het doet ook wat met jou, terwijl je juist probeert om iemand te helpen. De vervelende sfeer die na zulke uitspraken kan ontstaan helpt niet als je misschien maar één gesprek of beperkt contact hebt met de cliënt. En het ook nog nodig is om informatie te geven en te verzamelen om tot een plan van aanpak te komen. Het gaat hier om uitspraken die duiden op weerstand en een gebrek aan motivatie. Maar is dat eigenlijk wel zo? Na deze deelsessie weet je hoe je een vervelende uitspraak of sfeer kunt ombuigen. Op interactieve wijze duiken we in de wereld van ‘weerstand’, ‘ambivalentie’ en ‘autonomie’. Je maakt kennis met de motiverende benadering. Hiermee bereik je dat je cliënt:

  • meer met je gaat samen werken
  • zelf verantwoordelijkheid gaat nemen
  • ruimte krijgt voor jouw informatie en adviezen
  • zélf (stap voor stap) in actie komt
    En natuurlijk niet onbelangrijk: je bereikt dat je zelf meer plezier en voldoening uit je werk haalt. En daar hebben zowel jij als je cliënt profijt van!